
When we began researching this manual, we discovered thousands 
of web pages devoted to the scope, techniques and dilemmas of 
investigative journalism. But there was one gaping hole: nowhere was 
information collated about the heroic contributions – and often sacrifices 
– made for the profession by African investigative journalists across the 
continent. Writing a history or complete account of African investigative 
journalism is outside the scope of this project. But we offer here a series 
of contributions – some current, some historical – on the topic, that will, 
hopefully, lay the foundations for further research, and also lay to rest 
decisively the myth that journalism which exposes social problems and 
criticizes the powerful is ‘un-African’.

With contributions from Gwen Ansell,  
T. Kenichi Serino, Edem Djokotoe, and Eric 
Mwamba and research based on material 
from Article 19, the Committee for the 
Protection of Journalists (CPJ), Reporters 
without Borders, the Guardian UK and AP.

Investigative 
journalism 

in Africa – 
“Walking 
through a 

minefield at 
midnight”



Introduction 2

Journalist Carlos Cardoso was editor of the popular daily faxed newspaper 
Metical in Mozambique. On November 22, 2000, after publishing stories 
revealing corruption at the Mozambique Commercial Bank, he left his 
newspaper’s office and was gunned down. On the same day, another 
journalist, Custadio Rafael, who had also been investigating Mozambique 
Commercial Bank, was attacked. Press reports at the time said he was 
accused of “speaking too much”. His attackers slashed his tongue.

After a farcical series of bungled investigations, prison escapes and other mishaps, 
Cardoso’s murderers were eventually tried and convicted. According to news reports, several of 
those involved had fingered Nyimpine Chissano, the son of a former president, as the man who 
commissioned the crime. 

Cardoso’s killing was not an isolated incident. African journalists who dare speak truth to 
power often find themselves the prey of thugs and government authorities alike (or sometimes  
in concert). Assaults, imprisonment, torture, censorship and death are well known. And yet… 
African journalists continue to conduct investigations. 

They are well aware of the risks described above, but it is often other problems that impede 
their progress, particularly lack of resources. Many journalists find it difficult to investigate without 
resources, but many, somehow, manage.

John Grobler is a veteran freelance investigative journalist in Windhoek, Namibia:
“I wouldn’t call freelance journalism a living, but it’s an existence,” he says. As a freelancer, Grobler is 

self-funded and often takes on contract research to subsidise his investigations. When he does discover a 
potential lead, he will first shop the idea around. “Where possible, I also get the newspapers to agree to a 
minimum of expenses. But this seldom amounts to more than getting fuel money back. Your biggest cost is 
actually the time it takes to dig stuff up, especially if the information is hard to come by,” he says. 

Grobler also makes use of websites like Global Witness, and an extensive network of colleagues, 
sources, and fellow travellers. Of course, he also uses the Internet, but cautions: “Public sources, including 
the Internet, only take you halfway there. But it makes it enormously easy to contact someone in Dubai or 
Antwerp whereas previously it would have been very expensive to do so. The newspapers here are small, no 
huge budgets, but the Internet has certainly levelled the playing fields in this regard.

“Investigative journalism just requires a certain tenacity and nose for the story... typically, first leads 
come from human sources; you try and develop them by checking public documents, look for connections, 
go back to sources or find new ones,” he says.

Grobler’s practice of finding first leads from human sources is one he shares with other investigative 
journalists, for example those at The Nation in Kenya. 

In contrast to Grobler’s financial struggles, The Nation newspaper, is able to devote three journalists full-
time to investigations with another 5-10 journalists devoting part of their time.

The paper has broken many investigative pieces over the years, one of the more recent being the ‘Anglo 
Fleecing’, revealing that military tenders granted by civil servants and bureaucrats had been fraudulent. 
According to Steve Agutu, a journalist who has worked for The Nation, information is often provided by 
members of parliament and civil servants. And while this on the surface “makes [the journalists’] work 
very easy”, the politicians and civil servants who are blowing the whistle are not doing so out of good 
citizenship. Often they have a political vendetta. Many of the politicians and civil servants who owed their 
places to outgoing president Daniel arap Moi were extremely unpopular with their colleagues. They also 
tended to be as corrupt as their patron. These twin factors resulted in their being the subject of newspaper 
investigations.

So official tip-offs seem, at the very least, a mixed blessing. But Agutu is convinced they have some 
benefits. “For whatever reason, the Kenyan people benefit. Because of the leaks politicians are more careful. 
It’s a step toward good governance and against corruption.” But it is unclear yet in what form the media 
culture of investigating the highly-placed will live on after the last of Moi’s appointees, with their trail of 
political grudges, leaves office.

Cardoso’s murder trial was a massive public event in Mozambique. It was conducted in open court and 
broadcast throughout the nation and the names of the powerful were mentioned. Some of those involved 
in the immediate crime were convicted. 

Chissano, who had been implicated, was charged by the state prosecutor in May 2006 but the warrant 

A certain tenacity

Mozambique, Namibia and Kenya, by T. Kenichi Serino



3Introduction

was suspended, allegedly after the intervention of his parents. Chissano would later be found dead in his 
home, in November 2007, aged 37. Though the most powerful name mentioned never faced an open 
court, the openness of the trial served notice that the crooked dealing of the powerful could no longer be 
expected to remain secret, and that the murderers of journalists did not have impunity. It was a gain for 
investigative journalism; but a gain that still needs to be constantly defended.

The relentless denouncer

Against the grain

Nobert Zongo was a native of Burkina Faso and a journalist renowned for his 
stubborn refusal to stay silent about a killing involving the close entourage 
of President Blaise Campaoré. David Ouedraogo had been employed at 
the home of Francois Compaoré, the younger brother of the president of 
the Republic, and was accused of stealing money from his workplace. He 
was subsequently tortured by soldiers (who were identified by name) and 
killed in a fire that burned down the president’s infirmary. 

Zongo was offered large sums of money to drop the story and stay 
silent. After he refused the bribes, Zongo was burnt alive, together with three 
other people who were in his car, on 13 December 1998. The killing took place 100 kilometres 
from the capital, Ouagadougou. Ten years down the line, and justice in Burkina Faso still has 
not given its verdict on this matter. In the country of Thomas Sankara, the unsolved mystery 
of his death remains topical, and the symbolism of his life remains important. Zongo was the 
model of courage and integrity in the face of any challenge, two indispensable weapons for any 
investigative journalist.

In his book Ces journalistes que l’on veut faire taire (These journalists that we want to silence), 
Robert Ménard, co-founder of Reporters Without Borders, sums up the journalist’s life thus: “Zongo 
relentlessly denounced matters of corruption, he attacked shady politicians, he exposed scandals, be 
they big or small”.

In the late 1980s (in the years before today’s stringent press censorship was 
enshrined in law), Zimbabwe provided the only known example of a 
major investigative project being undertaken by a government-owned 
newspaper, refuting the myth that only the commercial media can carry 
out investigative reporting.  

The newspaper in question was The Chronicle, a regional paper 
that was part of Zimbabwe Newspapers Group. The editor who took the 
decisive step in probing the excesses of government was Geoffrey  
Nyarota, who has gone on to write about his experiences in a book published in 
2006: Against the Grain: Memoirs of a Zimbabwean Newsman (Zebra).

Nyarota’s claim to fame is the story many Zimbabweans and media observers remember 
as the Willowgate Scandal. In 1988, the newspaper undertook an investigation of irregular deals 
at the state-owned Willowvale Mazda Motor Industries, a car assembly plant where cabinet 
ministers and senior government officials were using their positions to buy cars cheaply – as they 
were officially entitled to do – but later reselling the vehicles at exorbitant prices – which they 
were not.

Before the story broke, Zimbabwe’s Defence Minister, Enos Nkala summoned Nyarota and his 
deputy, Davison Maruziva to his office. He said that if they failed to stop the report, he would send 
soldiers to drag them to defence headquarters to be taught a lesson they would never forget. Instead, 
the two editors intensified their investigations and eventually broke the story. 

A tribute to Burkinabe journalist Norbert Zongo, by Eric Mwamba

The story of the ‘Willowgate’ investigation, by Edem Djokotoe



4Introduction

Algeria
Mohamed Benchicou is the director of the Algerian newspaper Le Matin. In 

June 2004 he was sentenced to two years in prison after publishing an 
autobiography denouncing corruption under President Abdelaziz Bouteflika. 

Benchicou served his sentence and in July 2006 received the PEN Freedom to 
Write Award.

Chad 
Daniel Bekoutou is a Chadian reporter who in 2000 was working with the 

Senegalese daily the Dakar-based Walfadjiri, covering mainly the rights, health 
and environment beats. But he had also gathered evidence that was used 

to help indict former Chadian dictator Hissene Habre (then resident in exile in 
Senegal) for torture and other human rights offences. 

As soon as the indictment appeared, Bekoutou began receiving death 
threats to his home and office.

“What was my alleged ‘crime’? Maybe it was an article that I published in  
                the 26 January, 2000 edition of Walfadjri, containing inconvenient revelations about the 

disappearance of two Senegalese citizens in Habre’s prisons. The Senegalese authorities had apparently 
never been informed of this event, and Habre and his cohorts objected to a Chadian journalist writing 
about it in the Senegalese press, lest he damage their relations with a generous government that had 
granted them political asylum. 

“That would explain why they saw me not as a journalist but as a traitorous Chadian who had 
intentionally set out to damage their reputations at a time when their legal position was already  
precarious.

“In fact there was no question of my betraying anybody or even of settling some sort of ‘score’. It is an 
established and well-documented fact that Senegalese, Nigerians, Cameroonians, French citizens and other 
foreign nationals, along with thousands of Chadians, died under this tyrannical regime. It was my duty as a 
journalist to write about these things.

“But that was not the only thing that got me into trouble... I also found several of Habre’s victims living 
in Dakar and convinced them to testify against the former president. Naturally, I carried out this work with 
utmost discretion, so as not to tip off the ‘African Pinochet’. Otherwise, he might have fled. “

Bekoutou was eventually moved to Paris by a human rights organisation because of the mounting 
threats against his life. But he also tells of Chadian journalists who were not so fortunate:

“On 28 January, 1992, a reporter named Maxime Kladoumbaye who worked for the daily N’djaamena-
Hebdo was gunned down by police. On 28 November, 1992, state television anchor Djerabe Declaud, 
who was known to be an opponent of the regime despite his job, suffered the same tragic fate. Declaud 
took two bullets in the back as he was leaving the TV studios after presenting the last edition of the  
evening news.

“Other Chadian journalists have been poisoned to death, such as Nehemie Benoudjita, the brilliant 

The Chronicle’s investigations were so embarrassing to government that President Robert Mugabe 
appointed a judicial commission of enquiry to investigate the matter. The commission’s findings vindicated 
the newspaper’s reports and several ministers, including Nkala, resigned in disgrace. Willowgate may have 
earned Nyarota and Maruziva much kudos from within Zimbabwe and beyond its borders, but government 
was not amused. 

Nyarota was ‘promoted’ to director of public relations (a position created for him) in the Zimbabwe 
Newspapers Group. The journalists who worked with him on the Willowgate stories were also reassigned 
within the company. A year later, Nyarota and some of those he had worked with left the Zimbabwe 
Newspapers Group to join the Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ) corporation, the publishers of 
five regional weeklies and the famous Daily News. The rest, as they say in the business, is history.

Around the continent



5Introduction

editorial director of the newspaper Le Temps, or unjustly jailed, as in the cases of Coumbo Singa Gali, 
editorial director of L’Observateur, and one of her colleagues, who had published a controversial article 
about the poisoning of Benoudjita.”

Bekoutou quotes a colleague of his as describing being a journalist in Africa as “like walking through a 
minefield at midnight”. 

Cote D’Ivoire
“If you track money, you risk death.”

Guy-André Kieffer, a freelance journalist with dual French-Canadian citizenship, 
married, and with two children, has been missing since 16 April, 2004. He 

disappeared from a shopping mall in Abidjan, Ivory Coast, allegedly abducted 
by four uniformed men.

Kieffer, who qualified as an agronomist, wrote for both French and 
(under a pseudonym) Ivorian publications, and served as an advisor to a cocoa 

commodities consortium. At the time, the Ivory Coast exported almost half  
                 the world’s cocoa. Kieffer published several exposés of shady cocoa deals, whose profits 
both enriched the elite and provided money for arms to fuel the country’s civil war. He had received death 
threats before his disappearance.

Jacques Huillery, AFP Bureau Chief in Abidjan, told The Guardian: “Here, you can talk about politics with 
violent words, but the one thing that makes people mad is money. If you track money, you risk death… 
Cocoa is a dark, confused world. You don’t know where the money goes. And into it came Guy-André, 
obsessed with telling the truth.” 

Pro-government papers claimed that Kieffer was hiding to ‘destabilise’ the government. But in the 
course of a joint French-Ivorian investigation (during which the French magistrate alleged he was routinely 
blocked from working), evidence began to point at several figures close to Ivorian President Gbagbo, 
including Michel Legré, brother-in-law of the first lady. Legré is still detained, but apparently not under 
harsh conditions, and no action has yet been taken against those Legré allegedly named as accomplices 
and instigators. 

Nigeria
Dele Giwa, founding editor of the Lagos-based weekly Newswatch was killed by a 

parcel bomb delivered to his family home on October 19, 1986. Nigerian press 
reports alleged that the parcel bore a stamp with the Nigerian government 

coat-of-arms, and that Giwa had been investigating a story involving First Lady 
Mariam Babangida at the time of his death.

Two days before he was killed, Giwa had been summoned to the 
headquarters of Nigeria’s State Security Services and accused of planning 

revolution and arms-smuggling. He later received a phone call asking for  
   directions to his home so that an ‘official invitation’ could be delivered.

In 2001, former president Ibrahim Babangida, who had ruled the country at the time of Giwa’s death, 
refused to testify before the country’s human rights commission about Giwa’s death, despite calls from 
inside the country and from international human rights and journalists’ organisations for him to do so.

No-one has ever been prosecuted for Giwa’s death.
Christine Anyanwu, editor and publisher of The Sunday Magazine, was wrongly convicted for plotting a 

coup against General Sani Abacha, Babangida’s successor. She was imprisoned, tortured and almost blinded 
while in detention. Anyanwu demanded and received an apology for her suffering from Alhaji Zahari Biu, 
retired assistant commissioner of police, who had been one of her torturers.

Dele Olojede was the first African-born journalist to receive a Pulitzer Prize for International Reporting. 
He received the prize in 2005 for a series on the aftermath of the Rwandan genocide that he had reported 
for the US Newsday magazine, assisted by African-American photographer Conrad J Williams and African-
American editor Lonnie Isabel.

Prior to moving to the USA, Olojede had worked with Giwa on Newswatch’s founding team in Lagos. 
His 1986 investigation into the imprisonment of Nigerian musician Fela Anikulapo-Kuti led to the musician’s 
release. The judge who had unjustly imprisoned Kuti was dismissed.



6Introduction

Senegal
Sentinels of democracy

When Senegalese President Abdou Diouf was finally ousted from power in 
2000 after 40 years, many commentators credited the growing independent 

press with a role in the change. It was only in the 1990s that state media began  
           to be challenged by independent publications and broadcasters after Diouf 

liberalised media laws.
            The journalists, reported AP, were dubbed ‘sentinels’ (as in ‘sentinels of 

democracy’). During the campaign, they reported on vote-buying, ballot stuffing  
               and other abuses. Radio journalists reported election results as polling stations finished 
their counts, important in a country where literacy levels are low and radio plays a key information role. The 
agency quotes Dakar radio journalist Oumar Fall as saying “Nobody could have contested the will of the 
people because we, the journalists, were everywhere and recorded everything.”

This is by no means a comprehensive picture of the investigative media in Africa; merely a series of 
snapshots showing the perils, bravery and achievements of some African journalists. There are more case 
studies in the chapters that follow, demonstrating that the mission to seek out and tell compelling truths is 
still alive and well across the continent.

And we hope these chapters will inspire more journalists to take up the investigative torch, by 
providing tools and approaches that should help to make the work more effective.

But perhaps not easier, because as we have seen, the task of the African investigative journalist is rarely 
easy. As I have compiled these chapters, I have been struck repeatedly by the miracle of reporters working 
with erratic (or no) computer connections and electricity, limited budgets, across long distances and often 
under surveillance and threat, who still manage to produce stories on a par with their far better resourced 
colleagues elsewhere in the world. It is actually no miracle: it simply takes passion, courage and extremely 
hard work.

So, to all investigative journalists – beginners or veterans, wherever you are working – and to the 
models and mentors who went before, many of whom gave up their lives for their work: these chapters are 
for you.

Gwen Ansell
Editor


